Terapia zajęciowa - kurs
Kurs ma charakter dokształcający. Adresowany jest do pedagogów, nauczycieli, osób chcących pracować z osobami dorosłymi z niepełnosprawnością (intelektualną, fizyczną, psychiczną).
Cel kursu:
- przekazanie wiedzy i praktycznych umiejętności dotyczących prowadzenia szeroko pojętej terapii zajęciowej. Szczególną uwagę zwraca się na:
*rozbudzanie kreatywności przyszłych terapeutów
*indywidualne podejście do uczestników terapii zajęciowej
*wynajdywaniu i wykorzystywaniu u każdego z uczestników mocnych stron, na których można oprzeć terapię.
W arteterapii, która jest osią przewodnią kursu, eksponuje się kwestię odkrywania i eksponowania indywidualnego potencjału twórczego uczestnika oraz dobierania najwłaściwszej dla niego techniki twórczej.
Słuchacze zaznajamiani są się także z autorskimi metodami prowadzenia terapii i arteterapii, wypracowanymi w wieloletniej praktyce przez osobę prowadzącą kurs.
Czas trwania kursu:
80 godzin – kurs obejmuje wykłady, warsztaty i seminaria. Odbywa raz w tygodniu, w godzinach 16–20 (5 godzin lekcyjnych w środy lub czwartki), w siedzibie Ateneum Szkoły Wyższej w Gdańsku.
Liczba uczestników kursu: 15–20 osób.
Koszt kursu: 1100 zł od osoby (w cenie uwzględnione są koszty materiałów, niezbędnych do ćwiczeń z terapii zajęciowej)
Nota o Autorze kursu:
Mgr Grażyna Jackowska jest psychologiem i instruktorem terapii zajęciowej z wieloletnią praktyką w pracy z osobami dorosłymi z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną. W terapii zajęciowej stosuje z powodzeniem wypracowane przez siebie autorskie techniki terapeutyczne.
Zajęcia rozpoczną się w semestrze letnim 2019, w momencie zebrania grupy.
- Terapia zajęciowa jako pojęcie dotyczące wielu dziedzin życia.
- Przegląd rodzajów niepełnosprawności z punktu widzenia pracy terapeutycznej i specyfiki dorosłości.
- Rodzaje terapii zajęciowej:
a) Arteterapia – nauka podstaw różnych technik artystycznych (ceramika, tkactwo, filc, batik, malarstwo, rysunek, grafika) i rękodzielniczych (plecionkarstwo, papier czerpany).
„Narodziny gwiazdy’’ – kilka opowieści autentycznych.
b) Trening umiejętności społecznych (nawiązywanie kontaktów, interakcje z grupą, rozwiązywanie konfliktów).
c) Trening zaradności życiowej (podstawowe czynności codzienne).
d) Trening umiejętności psychofizycznych (relaks, rozładowywanie stresu, ekspresja i świadomość emocji, koncentracja, wytrwałość i in.).
- Zagadnienia uzupełniające
a) Różnorodność i wielopoziomowość rezultatów, jakie można osiągnąć w terapii zajęciowej.
b) Udział terapeuty w twórczości wspomaganej – problem autorstwa.
c) Elastyczność i kreatywność terapeuty w odkrywaniu możliwości twórczych uczestników, zwłaszcza tam, gdzie są one trudno dostrzegalne.
d) Estetyka prac powstających w toku zajęć.
e) Eksponowanie prac – udział w szerszym kontekście społecznym (wystawy, kiermasze, albumy).
f) Relacja uczestnik–terapeuta (partnerstwo a hierarchia).
g) Praca z grupą a podejście indywidualne.
h) Elementy komunikacji alternatywnej.
i) Postępowanie w sytuacjach kryzysowych.
j) Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w terapii zajęciowej.
k) Współpraca z rodziną i opiekunami.
l) Wypalenie zawodowe terapeuty.
m) Problem kontaktu z uczestnikami po zakończeniu terapii.
- Opracowanie planów pracy: indywidualnej i grupowej.
- Zaznajomienie z literaturą przedmiotu (publikacje, podręczniki, filmy).
- Wizyty studyjne w wybranych ośrodkach terapii zajęciowej.
Absolwent po ukończeniu kursu:
- posiada rozeznanie w rodzajach niepełnosprawności, ich specyfice w wieku dorosłym oraz związanych z nimi wymogach terapeutycznych
-posiada ogólne rozeznanie w różnorodnych zagadnieniach związanych z terapią zajęciową
-zna rodzaje terapii zajęciowej
-zna wybrane techniki plastyczne i rękodzielnicze i rozumie ich możliwości terapeutyczne
- potrafi być kreatywny jako terapeuta
- jest uwrażliwiony uwrażliwienie na zagadnienia twórczości i estetyki
- posiada umiejętność wychwytywania różnorodnych, czasem nieoczywistych zdolności uczestników terapii zajęciowej
-potrafi elastycznie podchodzić do uczestników terapii zajęciowej (dostosować techniki terapeutyczne do indywidualnych potrzeb)
- posiada umiejętność reagowania w sytuacjach trudnych (indywidualnych i grupowych)
- potrafi dbać o dobrą atmosferę i bezpieczeństwo w czasie zajęć
- potrafi planować pracę indywidualną i grupową
-potrafi ocenić efekty (postępy) terapii
- posiada umiejętność porozumienia z osobami niemówiącymi.
Kierunki
- Kurs kwalifikacyjny w zakresie wczesnego nauczania języka obcego (język angielski / włoski / hiszpański / niemiecki /szwedzki) NOWOŚĆ!
- Kurs opiekun i wychowawca małych dzieci Nowość!
- Szkoła Języka Polskiego
- Centrum Egzaminacyjne British Council
- Kurs dokształcający Kształtowanie artystyczne dziecka w żłobku i przedszkolu-NOWOŚĆ!
- Bajkowa Tabliczka Mnożenia
- Kurs kwalifikacyjny dla nauczycieli. Szachy w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej
- Kurs kwalifikacyjny w zakresie wczesnego nauczania języka obcego (j. angielski/ niemiecki/hiszpański/ włoski/szwedzki)
- Kurs - Marketing edukacyjny. Budowanie wizerunku szkoły
- Kurs doskonalący "Outdoor Learning" - NOWOŚĆ!
- Terapia zajęciowa - kurs